fredag den 20. februar 2009

Donne Triptych kjole

Ca. 1475 malede Hans Memling billedet, som kaldes "the Donne Triptych", fordi det blev malet på bestilling af en walisisk adelsmand ved navn sir John Donne. Både adelsmanden og hans kone er malet med på billedet i en fremtrædende position, nemlig knælene på hver side af Jomfru Maria. Bag sir Johns kone knæler parrets datter, Anne. Og det er Annes kjole, jeg har forsøgt at rekreere.

Annes kjole er - så vidt jeg kan se - mørkelilla og snøret over en meget bred trekantet udskæring foran. I udskæringen kan man se Annes underkjole, "cotehardie" eller "kirtle" som det vist nok kaldes. Den er rød.

En anden hypotese er, at det i virkeligheden er en såkaldt "stomacher" man kan se, et trekantet stykke stof, som er sat fast i udskæringen.

Jeg har valgt at gå ud fra, at det er en hel kjole. Rundt om halsen stoppet ned i kjolen har hun et stykke meget tyndt, gennemsigtigt stof.
På hovedet har hun en sort såkaldt "fillet", som egentlig ofte er det, man har inden under sin hat, men denne unge pige har altså ikke andet end denne, og man kan se hendes lange brune hård hænge ned af ryggen.

Kjolen ærmer er meget lange - de dækker halvdelen af hånde - og smalle.
Så vidt jeg kan se er snørehullerne lavet som ringe af metal, som er syet på i hver side af udskæringen.

Mit forsøg
Efter at have kigget nærmere på dragten, kan jeg godt se, at jeg mangler nogle detaljer, især hvad angår hatten og tørklædet i halsudskæringen.Min underkjole er lavet af rødt hør. Den er syet efter et mønster tilpasset mig, som er tilført ekstra vidde, fordi kjolen ikke har snører. Kjolen har stofknapper ved ærmerne.
Min overkjole er syet af lilla uld. Som det ses har jeg valgt at lave manchetter for enden af mine ærmer og fore dem med rødt hør. Ærmerne er meget lange og smalle.
Min snøre foran er lavet med noget uhistorisk som metalskiver. Jeg prøvede forskellige andre løsninger, men skiverne var klart det, som virkede bedst.
Hatten er lavet af sort uld. I skrivende stund kan jeg hverken komme på, hvad den type hat kaldes, eller finde nogen kilder. Jeg poster et billede, når jeg finder det. Mønsteret kommer fra bogen: medieval tailors assistant.

Flere billeder af min dragt kan ses her: http://www.myunika.dk/donne_triptych.htm

Ingen kommentarer:

Send en kommentar