torsdag den 30. september 2010

Kampfrau

Nu har jeg endelig haft tid til at kigge lidt nærmere på den renæssance-underkjole. Jeg har fundet to plausible måder at konstruere den på. Jeg er interesseret i en model, der går højt op i halsen, som denne her: http://www.flickr.com/photos/strawberrykaren/245723777/
 
De to modeller

Jeg har desværre ikke rigtig kunne finde nogle gode kilder, så jeg har brugt, hvad andre har lavet.

Model 1
Model 1 er baseret på landsknecht-skjorten fra Historiska Världar: http://histvarld.historiska.se/histvarld/draekter/draekter.html. Den ligner jo fuldstændig en almindelig middelalderunderkjole. Jeg har angivet nogle ca. mål, jeg vil forvente, den skal have til mig selv. Jeg går ud fra, at ideen er, at man syer for og bagstykke sammen, så langt som man nu synes skulderen skal være, og så rynker man det overskydende stof til en halsudskæring. Rynkerne kan laves som en løbegang eller samles med et stykke stof bagpå. Jeg vil nok gøre det sidste, da jeg godt kunne tænke mig at sy en flæse ovenpå, så kraven bliver højere. Et ualmindelig flot eksemplar af denne model ses her: http://picasaweb.google.se/lia.thornegge/2005StureShirt#
Jeg har, så vidt jeg husker, allerede prøvet at lave denne model, og det var rimelig simpelt.

Model 2
Model 2 adskiller sig sådan set kun fra model 1 ved at have en forhøjet krave. Jeg tænker, at det måske kan gøre det lettere at samle folderne på en pæn måde, når man nu gerne vil have en høj krave. Jeg har desværre glemt, hvor jeg fandt den henne.

Model 3
Og så faldt jeg endelig over denne model med raglan-ærmer: http://scagermanrenaissance.blogspot.com/2007/10/shirt.html Den ser umiddelbart ret let tilgængelig ud, og det kan være en god ting med raglanærmer til en underkjole, så man ikke får alt for mange syninger på skulderen. På den anden side har det nok ikke den helt store betydning, når man planlægger at have noget med pufærmer ovenpå.

Jeg glæder mig helt til at komme i gang med den underkjole.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar