mandag den 14. september 2020

Herjolfsnæskjole D10581

Mønsterkonstruktion

Jeg arbejder i øjeblikket på at tilpasse mønsteret ud fra vejledningen i bogen "Nordbomønstre" af L. Frandsen, A. Nørgaard og E. Østergård. 

Jeg arbejder på at fremstille den kortærmede kjole med museumsnr D10581.

Dateringen på kjolen er "omkring 1434" ("Som syet til jorden" s. 232).




Opdatering juli 2021
Kjolen er færdig. Det har taget mig ret lang tid at fremstille den - jeg har håndsyet den og det mørkebrune stof krævede ret god belysning. Mønsteret var lidt bøvlet at konstruere ud fra vejledningen i bogen. Det var et større måle- og tællearbejde. Men da det først var færdigt, er jeg meget tilfreds med resultatet. Kjolen har en fin pasform. De mange kiler giver en fin vidde. Desuden er det dejlig let at lave en dragt, hvor der ikke skal syes snørehuller. Jeg er sikker på, at jeg kommer til at bruge mønsteret igen. 
Jeg har desværre ikke været så flittig til at få taget billeder i løbet af processen. 









Ingen kommentarer:

Send en kommentar