søndag den 8. maj 2011

Smocksyet skjorte

Så blev jeg endelig færdig med min smocksyede skjorte, som skal bruges under min kampfrau-kjole.
Jeg gik ud fra mål og beskrivelser fra Reconstructing Historys mønstre til landsknecht tilbehør. Deres skjorte-beskrivelse minder tilnærmelsesvis om model 1, hvor ideen er, at den øverste del af for- og bagstykke skal rynkes og evt. smocksyes.
Undervejs fandt jeg imidlertid ud af, at det ikke rigtig virkede. Skjorten skulle syes uden skuldersøm, og det kunne jeg ikke få til at virke. Så jeg ændrede den til model 2, dog med halsåbningen i siden i stedet for midt-for.

Egentlig skulle skjorten have været en kjole, men ak - der var ikke stof nok. Halsen måtte godt have været lidt strammere, men så kan den dårligt komme over hovedet. Så en anden gang skulle man måske alligevel overveje åbningen midtfor eller midtbag, så den kan blive lidt længere, og dermed give mulighed for en strammere hals.







Detalje af det ene ærme. Ærmerne er lange og puffede.









Og her ses skjorten så under min kampfrau-kjole. Det fungerer fint. Nu mangler jeg bare en fin, matchende hat og et sæt kvindehoser.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar