onsdag den 18. februar 2009

Lilys kjole



















For en del år siden så jeg filmen "Legend" fra 1985. http://en.wikipedia.org/wiki/Legend_(film) Det var ikke nogen særlig fantastisk film, men den kvindelige hovedperson, prinsesse Lily, havde en fantastisk kjole på. Det er denne kjole, som er emnet for denne tekst.

Kjolen er så det ses lysegul og har slæb og dråbeærmer, som når næste helt ned til gulvet. Den er åben foran med snøre på kropsstykket til at holde den sammen.

Kjolen har skulderstropper. Ærmerne er hæftet på kjolen med bånd, som er broderet med perler og guldkæder. Der er ligeledes perleproderi på kropsstykket af kjolen og omkring taljen. Den nederste af de to ærmestropper er snøret sammen for at holde ærmet tæt ind til armen.

Underkjolen minder en del om en middelalderunderkjole, ihvertfald i den forstand, at ærmet er snørets sammen omkring håndledet.

For flere billeder af kjolen, se http://www.costumersguide.com/legend1.shtml.




















Mit eget forsøg

Jeg har selv forsøgt mig med at sy sådan en kjole, dog noget mere simpel. Min egen kjole er syet af satin og er - som det fremgår - blå i stedet for lysegul. Den er syet efter et corsagemønster, som er tilsat skørt og ærmer. Ærmerne er to lange stykker stof, som er trekantede i den nederste ende. De er påsat kjolen med stropper, som er udstyret med elastik, for at få dem til at sidde stramt. Under kjolen har jeg et underskørt med stivere.

Jeg har indkøbt materialer til at gøre et nyt forsøg, som gerne skulle være tættere på originalen.

Flere billeder af min egen kjole kan ses her: http://www.myunika.dk/lily_kjole.htm

Ingen kommentarer:

Send en kommentar